دسته
مدیریت
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 25516
تعداد نوشته ها : 34
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب

سر آرتور کانن دوئل , خالق ماجرا های شرلک هلمز در 22 می 1859 در ادینگبورن به دنیا آمد , چارلز آلمنت دویل پدر آرتور به شدت معتاد به الکل بود , فردی جدای از خانواده که هیچ فعالیتی برای تربیت فرزندان خود نکرد. آرتور تا سن نه سالگی در گروه مذهبی مدرسه مشغول به فعالیت بود.
از سال 1876 تا 1881 در دانشگاه ادینگبورن در زیمنه ی پزشکی تحصیل نمود . مدتی به عنوان پزشک یک کشتی در سفر هایی به غرب آفریقا کار میکرد و بالاخره در سال 1885 وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه اخذ کرد . او علاوه بر طب به نوشتن مطالب ادبیو مقاله هایی برای روزنامه هامیپرداخت . بین سالهای 1890 تا 1893 سری کتابهای شرلک هلمز و دکتر واتسن او چاپ شد. سالهای 1893 در معمای اخر شرلوک هلمز توسط دکتر موریاتی کشته شد. اما کانن دویل دوباره شخصیت محبوبش یعنی هلمز را زنده کد و آثار مانگار دیگری از بازگشت شرلوک هلمز به جای گذاشت.
9 سال بعد در سال 1902 شاهکار خود یعنی سگ شکاری باسکل ویل را نوشت . کانن دویل پس از چهار رمان بزرگ ونه زمان کوچک از شرلک هلمز در 7 جولای 1930 در گذشت یعنی دقیقا وقتی توماس انجلو در بازی مافیا به گروه سالیری پیوست
!!!

مقدمه 

افسانه ی شرلک هلمز یک افسانه ی بسیار زیبا و جذاب است . فردی که همواره ذهنی باز و قدرت تفکر عجیبی دارد. وقتی جلوی شرلک هلمز ظاهر میشوید قطعا اگر جایی بودید و یا چیزی خوردید و یا کسی را دیدید که در واقع نمیخواهید کسی مطلع شود , حتما قبل رفتن به نزد شرلک هلمز باید تماما لباس هایتان را عوض کنید و حمام بروید و خلاصه تمام اثرات را نابود کنید تا چیزی شاید متوجه نشود. وی با طرز نگاه شما و لباسی که پوشیدید و نوع حالت تان و... که از ظاهر انسان به وضوح مشخص است حدس میزند که شما الان کجا بودید و چه خرده ایو چه کار ها کرده اید . در کل او یک نابغه ی عجیب است که ریز نگری های بسیار زیاد و دقیق و در عین جالو و عجیبی دارد که اورا به یک کارا گاه افسانه ای بدل کرده است.
سبک بازی های ادونچر سبک بسیار معروفی است اما خوب هر چیزی که معروف است دلیل نمیشود حتما شناخت هشده هم باشد !
هر سبکی که بازی های کامپیوتری از آن ساخته میشود , شخصیت مربوط به خودش و خصوصیت هیا منحصر به فردی دارد.و بازی هایی که بتوانند اون خصوصیت هارا هوش مندانه بالا ببرند قطعا میتوانند به خوبی نمره ی بالایی از منتقدین بگیرند و خودشان را معروف کنند.
سبک های مختلف خصوصیت های خاص خود را دارند . ادونچر یا Adventure به معنی ماجراجویی است . این سبک معمولا مورد علاقه ی انسان های اهل فکر و یا آراش طلب و در واقع قشر خاصی از گیمر ها است و اغلب گیمر ها سبک های تلفیق شده ی این سبک را دوست دارند مثل اکشن/ ادونچر و... در سبک بازی های استراتژی همواره بازی هایی میتوانند خودشان را مطرح کنند که در امکانات و سیستم های بازی یک روش ابداعی خاصی داشته باشند و در واقع یک نوع آوری در این سبک بازی ها داشته باشند. در سبک اکشن هرچه گرافکی بازی و گیم پلی ب
ازی بالا تر برود ,بازی جذاب تر و به طبع معروف تر و بهتر میشود. ولی در سبک ادونچر یک چیز ملاک است و ان هم داستان است. در بازی های ادونچر گرافیک و صدا گذاری و... همواره حول محور داستان میچرخند یعین اگر یک بازی بالاترین سطح طراحی ها را به کار برده باشند و از موتور های نسل جدید و قوی جهان استفاده بکنند و بهترین صدا گذاری را داشته باشند , ولی داستان نباشد , اون بازی یک ادونچر خوب واقعی نیست (ولی عکسش صدق نمیکند) . برای همین در بازی های ادونچر خیلی وسواس خاصی برای داستان بازی به خرج میدهند تا یک داستان با پدر و مادر و خیلی خوب نوشته بشه و نویسنده های داستان های ادونچر معمولا بهترین نویسنده گان بازی ها هستند.
به همین منظور برای چند هدف , 1_معروف شدن بازی به اعتبار یک داستان و نویسنده ی معروف. 2_به نمایش گذاشتن و معرفی هنرمندان یک کشور به دیگر کشور ها. 3_نماد گذاری های فرهنگی. 4_راحت تر شدن کار سازنده و 5_.... از داستان های معروف جهان استفاده م
یکنند.
از جمله از سری داستان های معروف آگاتا کریستی نویسنده ی معروف رمان نویس در بازی های "قتل در قطار سریع السیر " و "و سر انجام هیچ کس باقی نماند" و از سری داستان های ژول ورن بازی های "سفر به ماه VoyAge" و "باز گشت به جزیره ی اسرار آمیز" و از سری داستان های بازی شرلک هلمز که آخرین بازی ای که از داستان آن ساخته شده , بازی مورد نقد است . که ما به نقد آن میپردازیم و توضیحات دگر در رابطه با داستان آن در بخش نقد گرافیک ذکر خواهد شد.سازنده گان این بازی نیز قصد دارند تا با استفاده از شخصیت و داستان شرلک هلمز ,به اهدافی که ذکر شد نائل آیند.                                            
مشخصات

عنوان اصلی: The Awakened : Sherlock Holmes
سبک: Adventure
سازنده: FireFly Studios
ناشر: 2K games
پلتفورم: PC
گرافیک: سه بعدی
گروه سنی: +17

 

سیستم مورد نیاز

System - CPU 1.6 GHz
RAM - 512 MB Ram
VGA - 64 MB / DiretX v9.0c
Players - 1 player
OS - Windows 2000/XP


داستان

در بازی The Awakened سری داستانی نسبت به بازی راز گوشواره ی نقره ای به کل عوض شده ولی وجه اشتراک هایی در آن وجود دارد. در واقع شخصیت همان شخصیت است و مختصات شخصیتی شرلک هلمز تغییری نکرده و با همان خصوصیات و تغریبا به روشی که در باز Secret Of Silver Earing استفاده شد , هلمز وارد داستان شد. داستان بازی طبق معمول از پلاک 221b خیابان معروف بیکر داستان شروع میشود. به طور کلی این بار داستان روایت یک ماجراجویی ترسناک را میکند.داستان این بازی تفاوت چشمگیری در سبک داستان با بازی قبلی کرده است. در بازی قبل شما داستانی آرام در محیطی آرام داشتید که ولو قتل انجام میشد ولی شما در محیطی آرام به تجزیه و تحلیل مطالب می پرداختید ولی ایندفعه شما با محیط های ترس آور و مخوف مواجه هستید. هلمز در این داستان موظف است که به همراه دکتر واتسن دوست و یار جدا ناشدنی اش , پرده از اسرار پلید فرقه ی Cthulhu بردارد و بر عکس بازی قبلی با موجودات عجیب و غریبی مواجه میشوید.Cthulhu در افسانه های قدیم غرب به موجوداتی گفته میشود که سری به سان سر هشت پا و بدنی انسان مانند دارند که قدرتشان شباهتی به شخصیت یوری در بازی RED ALERT 2 دارد , زیرا میتواند ذهن طرف مقابل را تسخیر کند ولی با این تفات با یوری که , یوری فرد را تحت امر خود قرار میداد ولی این موجو دات ذهن انسان را با تسخیر دچار اختلال تخیل میکند . بازی همانطور که گفته شد از خیابان بیکر شروع میشود و مثل بازی قبلی که از یک هیاهوی شروع میشود , از بحبوحه ی موجود در یک بیمارستان روانی در سوئیس ادامه پیدا میکند و سپس این دو همکار به شهر Louisiana میروند و سپس به اسکاتلند و در آنجا بازی پایان می یابد.داستان بازی در The Awakened پر است از محیط های وهم آلود و تاریک و معما های سخت و پیچیده و آزار دهنده همراه شخصیت های مرموز و عجیب.
داستان بازی این دفعه نیز طبق یک مرجع خبری , نویسنده ی داستا نبازی قبلی بوده منتها با یک تفاوت. کسانی که با داستان نویسی آشنا باشند میدانند که بازی سازان معروف و حرفه ای اصولا 2 گروه برای داستان بازی دارند. اول گروه خالق داستان و یا داستان نویسی هستند و دوم گروه معما هستند. شرکت های ضعیف تر فرد داستان نویس , خود معما هارا هم تهیه و در داستان میگنجاند و طبق معما ها داستان نوشته میشود ولی در بازی های معروف اصولا و طبق یک عادت ماشینی (و نه حتما و لزوما صحیح) اول داستان نوشته میشود و پس از تایید به گروه معما داده میشود و معما های مورد نظر و هماهنگ با داستان به بازی اضافه میشود. نویسنده ی این بازی با ترفندی از روش کلی داستان نویسان معروف استفاده نکرده و علاوه بر نوشتن داستان معما هارا نیز خودش در بازی گنجانده و این روش , داستان و معما هارا خیلی با هم مچ میکند ولی زیرکی خاصی میخواهد که ناگهان معما ها پل های داستان نوشوند زیرا این یکی از بد ترین خطا های
یک نویسنده است که معما های بازی داستان را پیش نبرند بلکه داستان معما هارا در بر بگیرند و در واقع ارزش این جمله را ادونچر بازان حرفه ای به راحتی درک میکنند. این شرکت این کار را کرده است و بر خلاف بازی قبلی شرکت(راز گوشواره ی نقره ای) عمل کردند.
در کل داستان بازی ماهیتی جدید پیدا کرده و تجربه اش فکر میکنم خالی از لطف نباشد...


گرافیک

نوشتن در مورد بازیهای ادونچر سخته ، چون جای بحث در اونها برای نقاد همچون سبک های دیگه مثل اکشن و استراتژیک باز نیست ، حالا در همین محدود فضا برای بحث ، گرافیک پیچیده ترین قسمت هست .
دوستانی که نقدهای من رو خوندن با این جمله معروف "شده" من حتما آشنا هستند :
برای ادونچر بازان گرافیک چندان مهم نیست آنها تنها یک داستان قوی میخواهند با معماهای زیبا .
اما برگردیم سر موضوع مورد بحثمون یعنی بازی شرلوک هلمز.
صحبت در مورد گرافیک این بازی بسیار سخته ، سخت نه از لحاظ چیدن الفاظ بلکه سخت از لحاظ اینکه سخت بر روی این مسئله کار شده و جفاست اگه شما سخت در مورد آن ننویسید.
سعی میکنم گرافیک رو در سه بخش بررسی کنم تا بهتر متوجه عظمت این کار بزرگ بشویم:

بصری

از لحاظ بصری (همان چیزی که شما در بازی میبینید) شرلوک هولمز عالی است.صحنه ها با دقت کار شده اند و جزئیات خوب پرداخت شده اند . اینطور که در سایت این بازی نوشته شده بود کارگردان هنری این بازی چندین بار فیلم (ماجراهای شرلوک هولمز )رو بررسی کرده اند و سعی کرده اند که باز پروری مناسب داشته باشند.البته درست نیست که این بازی را اقتباس از فیلم ماجراهای شرلوک هلمز بدانیم اما فضاهای زنده بازی واقعا عالی است. شما محو خیابان بیکر خواهید شد . محو زندگی مردم عادی ! تعجب نکنید پردازش بازی در یک محیط چند نفره نیست ، شما در این بازی آزاد خواهید بود . البته آزادی نه به معنای غیر خطی بودن بازی بلکه ازادی به معنای لوکیشن های مختلف.

فنی

والا من گرافیست خوبی نیستم اما گرافیک رو خوب میفهم . همه ما فرق کار خوب ، عالی و بد رو تشخیص میدیم و آیا کسی هست که نمره ای غیر از عالی به گرافیک این بازی بدهد؟
پردازش تکسچر های محیط عالی است . استفاده از مدل های اماده که در برخی بازیها همچون (آورا/نگهبان ...)متداول است در این بازی اصلا به چشم نمیخورد. نور پردازی مناسب که گویی کار یک گروه فیلم برداری است نه کار یک گروه گرافیست!! میدانید در این بازیها و 99 درصد بازیهای ادونچر (جز معدود بازی همچون فارنهایت) ما از تصاویر رندر شده استفاده میکنیم پس این هم گواهی دیگر بر مدعای منست. بافت تصاویر و کیفیت انها منطبق بر استاندارد بازیهای ادونچر (1204 در 1204)است.

انیمیشن ها / شخصیت ها/ محیط ها

میدانید اروپای گذشته شیرین تر از اروپای امروز است. اروپای امروز غرق در مد نگری و زن آرمانی است در حالی که اروپای گذشته نه البته من قصد کالبد شکافی این موضوع رو ندارم و قصدم از مطرح این موضوع این بود که گریزی به چهره شخصیت ها بزنم . چهره ها نسبت به زمان خود با ارایش های ساده و بدور از ... هستند . شما نباید از بازی دقیق شرلوک هولمز انتظار جز این داشته باشید . یعنی زمان برای زمان . طراحی شخصیت ها و مفاصل دیالوگی بسیار خوب است ، حد اقل اگر بخواهیم واقع گراتر باشیم خوب است. انیمیشن ها هم بسیار بهتر از نسخه قبلی شده است و مهمترین ویژگی آن این است که با تصاویر فرقی نمیکند. برای اینکه بهتر متوجه منظورم بشوید مثال بازی پایان معصومیت را میزنم . در ان بازی گرافیک بازی در حد 30 بود اما انیمیشن ها 80 و این باعث زدگی گیمر میشد اما در این بازی ما شاهد این نکته منفی نیستم (که متاسفانه در اکثر بازی های روز دنیا مشاهده میشود)
در کل گرافیک این بازی به دل نشستنی است و بدور از هر بحث حرفه ای ،در دید گیمر ها نمره خوبی به دست اورده است و گمان میکنم این برای سازندگان بازی کافی باشد.

معماها

این بخش در مقایسه با دمو بازی تغییر چندانی نکرده است و انواع معماهایی که در بازی شاهد خواهیم بود عبارتند از :

1-ترکیب 2 ایتم
2-اعمال یک ایتم
3-معماهای صحبت
4-حل پازل ها با استفاده زا راهنمایی های صحبتی ،تصویری


به ترتیب :

1-یعنی به فرض مثال شما با برداشتن 1 چاقو و یک پارچه سفید و ترکیب آنها به 2 تکه پارچه دست پیدا میکنید!

2-شما با برداشتن کلید در قفلی را باز میکنید یا با انداختن چاقو روی قفل آن را میشکنید!!

3-با صحبت با یک نفر به راه مخفی یا سر نخ جدید دست پیدا میکنید!!

4-پازل هایی وجود دارد (مثلا یک تصویر به هم ریخته)که باید با استدلال عقلی یا مدارک اون ها رو حل کنید!

در این بازی پازل ها و قفل ها نقش مهمی دارند که شما باید آنهارا پس از برسی بسیار حل کنید .. معما هیا این بازی در درجه ی سختی قراردارند و به راحتی نمیتوان آنهارا حل و رد کرد. ازجمله معما های دیه همونطرو که اشاره شد کوییز ها و آنالیز هایی است که در آزمایشگاه انجام خواهید داد.
سری بازی های شرلک هلمز به سختی معما ها معروفند و معما هایی با درجه ی سختی بالایی دارند اما این یکی دیگه نوبره... یک ادونچر باز خوب از حل معما های زیاد کسل نمیشود ولی یک تازه کار تنها با کمک راهنماها نوشته شده توسط سایت ها و شرکت های مختلف میتواند بازی را ادامه بده...


گیم پلی

گیم پلی جز در حالت سبک کلی آن در سبک ادونچر برسی خاصی نمیشود زیرا معمولا در این سبک یا هدایت با موس به صورت سوم شخص است و یا توسط کیبرد در حالت اول شخص است و یا با موس و کیبرد در حالت سوم شخص و یا اول شخص است که معمولا از این حالات تجاوز نمیکند و بر عکس بازی های اکشن که در گیم پلی هر روز ابداع های جدیدی صورت میگرید ,در سبک ادونچر هر شرکت نوع خاص خودش را در گیم پلی باری بازی های خودش دنبال میکند. - گیم پلی در بازی The Awakened نوع آوری و حرفی برای گفتن به عنوان یک نکته ی مثبت ندارد , و کنترل بازی با ساده ترین صورت توسط Mouse و keyboard میسر است - و در بعضی مراحل مثل بازی Secret Of Silver Earing شما هدایت دکتر واتسن را بر عهده دارید که در واقع میشود آنرا یک تنوع در کنترل بازی نامید.همچنین قابل توجه است که در این بازی دیگر مثل سری های پیش مراحل و بخش های زمانی ای که میبایست با سرعت انها را پیش ببرید خبری نیست و میتوانید در نهایت آرامش در کنترل و البته ترس بازی کنید .ولی در کل نمیتوان گیم پلی بازی را قوی بدانیم و شما تسلطی بر بازی ندارید که از آن لذت ببرید و این بخش از لحاظ حرفه ای دارای ضعف هایی است که این خود یک نقطه ی ضعف در بازی در نظر گرفته میشود.

کنترل بازی و امکانات

طبق معمول بازی های شرلک هلمز , شما یک دفتر چه دارید که همه چیز را در آن از جمله ی شخصیت ها و گفته های آنها و همچنین سوالات و جواب ها و... را در آنها دارید .در این بازی quiz هایی که در بازی قبلی از شما گرفته میشد همچنان وجود دارد ولی سبک آن تغییر کرده زیرا در بازی قبلی در پایان هر مرحله کوییز گرفته میشد ولی در این بازی در طول بازی این امتحان های کوچک گرفته میشود و دیگر جواب دادن به آنها به صورت تستی نیست و باید جواب هایش را بنویسید . یعنی باید از مدارک خود جواب کوییز را در آورده و عین متن را بنویسید که این بر سختی بازی افزوده است... همچنین یک نقشه در اختیار شما است که بر عکس بازی قبلی که حتما باید به سمت خیابان برای نقل مکان میرفتید , در این بازی با در اخیار داشتن این نقشه میتوانید با کلیک بر روی نقطه ی مورد نظر سریع به آنجا بروید.در این بازی مثل بازی قبلی بخش آزمایشات و برسی ها که توسط میکروسکوپ و وسایل آزمایشگاهی صورت میگیرد وجود دارد و نتایج آن هم بسیار مهم است . علاوه بر اینها یک امکان جالب دیگر که در عکس ذیل هم قابل مشاهده است , امکان برسی اجسام توسط ذره بین و همچنین پیدا کردن راه ها و معما های مخفی ,به بازی اضافه شده است که یان خود به تنهایی که امکان منحصر به فرد است.

موسیقی و صدا گذاری

موسیقی در سری بازیهای شرلوک هولمز همیشه عالی بوده است ، این مسئله را باید مدیون اهنگسازی حرفه ای اقای اندو برین بدانیم. این آهنگسازی انگلیسی تبار کارهای بسیار منجمله " ماجراهای شرلوک هولمز/بازگشت شرلوک هولمز/گوشواره نقره/مومیایی و ..." داشته است. پس دور از عقل نیست که این بازی هم دارای موسیقی کاملی باشد . بر اساس تحقیقات من در سایت "فقط ادونچر" موسیقی این بازی به قسمت 12 دلار به فروش میرسد!! اما موسیقی خوب این بازی به تدوین عالی در بازی گنجانده شده است . شما در هر صحنه یک موسیقی خواهید شنید. هیجان /ترس/ ارامش/منزل/گفتگو و ... این گواه از دقت سازندگان است. فرامشو نکنید موسیقی خوب با صداگزاری شخصیت های خوب تکمیل میشود. صداگزرای شخصیت اول بر خلاف نسخ قبلی توسط فارلین انجام نشده است ، در سایت بازی هم چیزی نوشته نشده بود (بین خومون بمونه فکر کنم طرف خیلی معروف نیست و به همین خاطر صداش رو در نیوردنbig grin ) اما از حق نگزیم خوب لب زنی و دیالوگ رو انجام داده و تونسته صاش رو روی شخصیت مچ کنه. در مورد سایر شخصیت ها هم صدا گزرای مناسب است و امیدوارم به حرمت موسیقی عالی این بازی دارینوس هم تمام تلاش خود رو برای صداگزاری هر چه بهتر این بازی انجام دهد.
اما در مورد افکت ها ی بازی جای بحث بسیار وجود داره . شاید قسمتی که کم لطفی دربارش شده همین باشه. البته باید اقرار کنم از بس خوبی در این بازی دیدم این نکته منفی به ذهنم اومد.. واضح تر بگم از یک دانش آموز که همه نمره هاش 20 هست انتظار 16 نمیره . درسته ! درست متوجه منظورم شدین . کم لطفی در مورد افکت ها بسیار حاد نیست اما ایده ال نیست.صدای راه رفتن و ترکیب ها و برداشتن و گذاشتن خوبه اما داخل شهر یا اون بندر یا ... خوب کار نشده . و شاید "و البته در نقد های سایت "فقط ادونچر"به عنوان تنها گزینه منفی بازی معرفی شده است"
با همه این تفاسیر موسیقی بازی شرلوک هولمز چیزی فراتر از حد انتظار است و تلفیق داستان عالی + گرافیک خوب + و موسیقی رویایی از این بازی یک ابر بازی به یاد ماندنی در سبک ادونچر ساخته است . این بازی از سایت "جاست ادونچر" نمره 9.9 رو دریافت کرده که مقایسه با نسخ قبلی 2 نمره افزایش داشته و در مقابل غول بازیها همچون سایربیا (1 نمره بیشر) و بازی ایینه سیاه(3.5 نمره)برتری داشته است.

نکات مثبت

+ موسیقی و صدا گذاری بی نظیر و بسیار جذب کننده و مستمر در کل بازی.
+ گرافیک بسیار خوب و طراحی های دقیق و قابل توجه در نسل جدید بازی های ادونچر.
+ کنترل 2 شخصیت و سبک کنترل شخصیت در یک بازی. که در هیچ بازی ادونچری سابقه نداشه.


نکات منفی

- نداشتن جذابیت در داستان و متن بازی.
- گیم پلی خسته کننده و سطح پایین.
- اشتراک های بسیار زیاد با بازی قبلی شرلک هلمز که نشان از نداشتن نوع آوری های سطح بالا دارد.


امتیاز سایت های معتبر به این بازی

8.3 / 10 GameSpot
Eurogamer 6 / 10
Adventure Gamers 3 / 5
Jolt Online Gaming UK 7.1 / 10
Quandary 3.5 / 5
Just Adventure B
IC-Games 80 / 100

 


دسته ها : نقد بازی
پنج شنبه سوم 2 1388
X